mandag 23. mai 2016

Oppgave Parfymeflaske Julie Stien




Oppgave Parfymeflaske

I denne oppgaven skulle vi få lage vår egen parfymeflaske ved bruk av 3D printer. Denne oppgaven syns jeg har vært morsom og spennende å jobbe med. Det var spennende å seg hele prosessen fra ide til ferdig produkt.

Prosessen
Det første vi gjorde var å laste ned et program som heter 123D Design. Der skulle selve parfymeflasken lages. Etter det skulle vi se videoer av hvordan dette programmet virket. Etter vi hadde sett videoen skulle vi velge mellom å lage en eller en skål vi hadde sett video av bare for å forstå hvordan vi skulle gjøre det. Jeg valgte å lage skåla.

Etter at opplæringen var unnagjort kunne vi starte med å lage moodboard for vise vår inspirasjon etter det startet vi med å tegne ideskisser. Og jeg brukte lang tid på å finne ut av hvordan min flaske skulle se ut. Men etter stund datt ideen inn i hodet mitt. Min flaske skulle se ut som et alienhode og fikk navnet Alien Posion. Navnet på flasken fikk jeg ved å sette sammen to parfymeflasker hvor den ene heter Posion og den andre hadde et merke som heter Alien.

Først startet jeg med å tegne opp målene parfymeflaska jeg skulle bruke. Det var en god del at og fram med den prosessen men jeg kom i mål endelig. Så hadde jeg fått flaska ferdig laget.

Så var det å velge farge til både korken og flaska. Men det gikk veldig fort med fargevalgene. Selve flaska skulle være grønn, tuten på flaska skulle være grå og korka skulle ha fargen svart.

Så måtte vi laste ned et program som heter Cura. Og der skulle vi laste flaska inn slik at vi fikk rett høyde, bredde og dybde. Og der ble det en del tull med redigeringen. For da jeg skulle trykke på knappen som viste lagene flaska hadde vistes ikke korka. Så jeg ble ganske irritert over det men det gikk bra til slutt og både flaska og korken kom like hel ut av skrivingen på 3D printeren.

Så bar det over til å farge flaska i fargene jeg hadde valgt. Og til farge flaska brukte jeg et redskap som heter AirBrush. Den var enkel å bruke men det måtte mye grønnfarge til for å farge flaska helt grønn. Korken gikk det greit med å farge. Jeg malte over med samme grønnfarge med en pensel på flaska for å få den helt tett. Etter det streket jeg opp hvor øyene skulle være og malte de med helt vanlig akrylmaling vi har i utstyrspakken.

Førsteideen til emballasjen gikk ikke bra. Det ble for vanskelig å lage den emballasjen. Så i stedet laget jeg en helt enkel boks å plasserte flaska i den.

Teksten på boksen syns jeg ble veldig stilig. Jeg lagde teksten i Photoshop ved hjelp av et tegnebrett som jeg kunne tegne på via Photoshop på en måte. Litt vanskelig å forklare. Og til slutt var det å ta produktbilder av det ferdige produktet.


Og her er bildene mine fra start til slutt.