onsdag 25. mai 2016

Parfymeflaske i 3D - Karoline Skille

Vi fikk i oppgave å lage vår egen parfymeflaske med kork i 123D Design og skrive det ut ved hjelp av 3D-printer (Cura). 
I tillegg til det skulle vi lete på nett å finne inspirasjon til å lage en emballasje og etikett. 
Jeg skal fortelle om prosessen og hvordan sluttresultatet ble ved hjelp av noen bilder.

For det første så vi på noen videoer for å få vite hvordan dette programmet fungerer og det tok litt tid før jeg forsto hvordan det gjøres. 
Etter det lastet vi ned programmet og så etter inspirasjon på nettet og lage en collage av forskjellige design på parfymeflaske, kork, emballasje, etikett osv.  

Jeg begynte å tegne noen skisser og fikk inn noen ideer på hvilket design flaska mi skulle få og da bestemte jeg meg for ett design som viste forbokstaven på fornavnet og etternavnet mitt, K og S, for Karoline Skille. K-en ble selve flaska og S-en ble korka. 
Navnet jeg ville gi parfymen min var KaroMinati, fordi jeg liker å bruke det som kallenavn og det er en fin kombinasjon av mitt navn og illuminati. Det viser min egen personlige parfyme.

Først eksperimenterte jeg rundt i programmet, dro fram og tilbake figurer for å finne ut hva som passet flaska og korka til det jeg tegnet på skissene. Det gikk veldig fort når jeg fikk tak i på det, litt annerledes enn på tegninga, men jeg ble veldig fornøyd med det. 
Men når det gjaldt å printe dem ut i 3D-printeren 

 gikk det ikke like raskt, for de første gangene jeg printet flaska kom ikke hele greia med. Den ene delen av K-en ble ikke helt som jeg hadde tenkt, så da måtte jeg fram og tilbake å justere litt på flaska slik at hele kom med og etter noen forsøk ble det bra. Fargene på flaska ble lilla og oransje, og korka ble rosa ved bruk av maling.


I den tiden jeg printet ut flaska, var jeg å fant en emballasje på nett som kunne passe fint til parfymen. Emballasjen har to deler som du trekker ut og inn for å åpne. Jeg skrev ut emballasjen og kopierte til rett størrelse, klippet det ut og brettet det. 
Først ville jeg egentlig at fargene skulle bli sølv og rosa, men så brukte jeg sølvservietter, siden jeg ikke fant sølvmaling og det ble ødelagt så jeg måtte begynne på nytt. Den andre gangen ble den ene delen for stor, men hadde ikke nok tid til å fikse det så det ble bare sånn. Fargene ble tilslutt rosa og kobber istedenfor sølv. Disse fargene synes jeg egentlig passet bedre. 

Helt tilslutt laget jeg etiketten digitalt på photoshop med fokus på feminin skrift og elegante linjer i samspill med parfymen. Etiketten har de samme fargene som flaska og emballasjen. Som sagt er navnet KaroMinati.

Jeg er sånn ganske fornøyd med hele resultatet, utenom emballasjen som ble litt for stor. Etiketten ble jeg mest fornøyd med.