onsdag 25. mai 2016

Parfymeflaske Magdalena





Produktdesign Av Parfymflaske

 
Magdalena Dudzinska




I den oppgaven vi gjorte en parfyme flaske med en boks.  Min parfyme heter Silver Essence.
Først begynt jegmed idee collage. Jeg fokusert på naturen og frukter. 




I neste trinn tegnet jeg ideeskisser med forskjellige varianter og valgt den som står nederst i venstre hjørnet på skissen. Flaska mi er inspirert av ei pære. Rundet, organisk formen og myk linje. 
 



 Når jeg ferdig med skisser og planninger begynte jeg å lage emballasje digitalt i 3D i 123D Design-programmet. Det tok litt tid til å lære seg den programmet. Etterpå, skrevet jeg ut flaske i 3D printer - Cura.




Å printe flacon i 3D printer trenger ganske lang tid, ca 3 timer. I den tiden startet jeg med lage en boks til perfymflaska. Jeg skapet to alternative prototyper av forskjellige bokser og valgte en av de. Geometrisk formen av boks står i motsatt fil myke linjer av flaska.




Når jeg viste hvilken boks modellen  jeg skulle ha, da begynte jeg med å velge farger og materialer til pynte boks. Bestemt at flaska skal ha sølv farge med en sterk rosafarge kork. Jeg synes at en fargerike element passer bra til grå flacon. Jeg gjort boksen i den samme konvensjon. Det øvre og nedre elementer malt jeg på sølv farge, på middel av boksen limte jeg en grå tapet med lyse-blåmst mønster. Det skapte følelse at parfyme er feminin. På toppen av boksen sette jeg en sterkrosa farge blomst som jeg lagte av silkepapir. Fra blomsten har jeg festet rosa-hvit (til å gjenta farger) trå, også limt en rosa etikett på midten. Inni boksen sett jeg rosa silkepapir. Emballasje malt jeg på sølv og kork på rosa farge. Sterkrosa og sølvgrå gir fint kontrast sammen. 



Til slutt tok jeg bilder av forskjellige vinkler og perspektiver av produkt og valgte beste. 

Her er andre bilder av parfyme: 





Jeg er fornøyd av min resultatet. Synes at alle elementer passer bra sammen og skaper fint uttrykk av en helhet. Fargekombinasjon gir spennende kontrast. Geometriske linjer av boks og frynsete blomst på toppen skaper dynamikk i komposisjon. Elementer har god proporsjoner og størrelse. Navnet av parfyme passer til helhet. Hele komposisjon og utseende av produktet er lett og feminin.
Jeg anser at oppgaven var veldig interessant og spennende. Det vanskeligste del for meg var å designere flaska i 3D-programet fordi jeg måtte å lære seg programmet fra grunn. Det beste del var pyntet og dekorerte produktet.