torsdag 26. mai 2016

Oppgave parfymeflaske

parfymeflaske Even

I denne oppgaven skulle vi lage en parfyme flaske i et program kalt 123D Design, parfymeflasken vi skulle designe skulle være noe man hadde lyst å lage alt fra dame, herre eller unisex parfyme. Det er en 3D Printer som skal gi liv til produktet vi skal lage så dette skal bli morsomt og en lærerik oppgave.

prosses
Det aller første vi startet med var å laste ned 123D Design og Cura, disse to proramen er de du trenger. 123D Design er selve programet man lager tingene inni og Cura er selve programet som gjør at vi kan over føre det til 3D printeren.

Når dette var gjort så fikk vi en liten test oppgave av læreren og det var noen videoer på youtube som vi skulle følge og valget beste i mellom en hund eller en vase som vi kunne velge utav videoene og jeg valgte hunden fordi jeg følte at det ville gi meg en mere utfordring i å lære meg teknikker innen for programet 123D Design.

Når Hunden var laget og godkjent, så var det bare å starte med designet av din flaske. Men før det så måtte vi lage et moodboard til denne oppgaven med forskjellige parfymeflasker og farger som vi liker og kunne tenke oss å bruke som inspirasjon til vår egen flaske.
denne delen av prossesen var egentlig veldig artig fordi da fikk man vist hva man liker for noe i en parfyme.

Men enda kan vi ikke starte på flasken, men vi kunne starte på skisse prossesen og der lagde jeg to dame parfymer og to herre parfymer, men mitt endelig valg ble på den flasken som skal ligne på en selvstendig kvinne. skissen min hadde denne fantastiske formen til en kvinne men den hadde kjettinger rundt seg, som igjen ville vise at denne kvinnen er selvstendig men har uansett sine egen lille hemmelighet for å få disse gutta.

Endelig har man greid å bestemme seg for hvilken skisse man skulle velge og nå er man endelig klar for å starte med prossenen til flasken.

Prossesen til parfymeflasken

Flasken ble laget steg for steg, det første jeg startet med var et helt vaneligt kvadrat som jeg satte mitt i programet og i en hvis størrelse for å så ta kantene og gjøre toppen av den litt mindre en bunnene, så tok jeg et nytt kvadrat som var mine og satte oppå det andre igjen også tok jeg et nytt kvadrat og trakk inn bunnene og puttet den oppe der igjen og volla så har man selve formen til flasken.

Tuten til flaksen måtte jeg lage av et sylinder med en smultring, som jeg brukte til å lage den lille spray ringen som er på tuten. Etter det så var det troppen som skulle lages og den lagde jeg med en litt større spiral som fikk plass over tuten.
på korken så har jeg tegnet på noe pynt, så pynten greie jeg og lage ut av smultringer som jeg skulle ha oppe på toppen av troppen, som skulle være som negler.

rundt tuten så skulle jeg ha negler som en slaks krakge på denne dame formen, og når jeg fikk disse neglene på så ble parfymeflasken mye mere mektig, på fronten av denne dame formen så skulle jeg ha et nøkkelhull og det lagde jeg ut av at jeg måtte tegne og dyttet det litt innover for å få den effekten og på baksiden så skal jeg ha en nøkkel som er fast i ryggen hennes som gjør at jeg igjen får en ide om at det skal vre en mulighet å få fram hemmeligheten til akkurat denne damen.
rundt livet til flasken så er det kjetting som holder igjen nøkkelhullet og nøkkelen og dette skaper en effekt som igjen gjør at denne flasken bli litt mystisk.

Når alle små detaljene var ferdig så var det bare med å starte med farge forslag og da lagde jeg tre, men jeg ble fornøyd med den jeg valgte og det var at den skulle ligne på kruella devil fra 101 dalmantiner og det synes jeg passet denne flasken veldig bra fordi den er veldig mystisk og da et de 3 hoved fargene rød, svart og gul.

så var det å over føre flasken som over til Cura for å gi den en brim som skulle være støtte for når man skriver flasken ut, flasken min tok 4 timer og 55 min med korken og når det var ferdig så var det egentlig bare å starte med boksen til flasken og der hadde jeg en tanke bak med at jeg ville bruke en  veldig stor versjon av en sigarett eske siden cruella devil røyker mye i filmene.

Denne esken måtte jeg bruke en mal men var nøtt til å gi mine egene mål for å få den størrelsen jeg trenger og det var der jeg fikk litt problemer, men det var bare ikke å gi opp og til slutt fikk jeg det til også når det var gjort så måtte jeg skanne malen til photoshop og der lagde jeg mitt design til esken på photoshop og det syntes jeg det var det letteste for meg å gjøre.

Jeg kom fram til Navnet "The key to menn" men det var at jeg tenkte det måtte ha det navnet fordi det ville få fram det maksimume mystiske stilen bak flasken som vil tiltrekke seg folk, det var noe jeg skulle la stå på esken men fikk ikke plass til det så sånn er det. Det som skulle stå var The Women chase the menn. og dette syntes jeg passet godt inn.

Outlaiet på esken ble kopiert ut og limt på har kartong som så ble klipt ut også ble det limt i hop til esken også ble det satt en liten slutt på den med svart lær tråd som gikk som en skolisse ned over esken for en sexy lock.

Nå skulle jeg male flasken og det gikk egentlig ganske kjapt men det var det å bruke airbrushen som tok sin tid siden det var mye å sette opp og mye om å rengjøre den igjen.
airbrushen brukte jeg for å dekke hele flasken i hvit, når det var gjort og tørket så malte jeg resten for hånd fordi jeg trenkte en gul farge og svarte prikker og en spsial laget blod rød farge til neglene,
det å male neglene var engelt og artigt men det som tok sin tid var å male det som skulle være gull og siden det var kjetting så tok det sin tid.
på korken så ble neglene blod røde men resten av korken ble hudfarget for å hvise at flasken skal representre en person/sterk kvinne.

Min egen mening på denne oppgaven er at den har vært krvene men artig og det har vært kjempe artigt å bruke sånne programmer og få lov å bruke 3D prinet. Så dette er noe jeg kommer til å huske.

Mine Bilder: