torsdag 3. desember 2015

Prosjekt 3: Mitt drømme hus i sktechup Even Severi Berntsen



Prosjekt 3
Mitt Drømmehus i sketchup
Vi fikk utdelt prosjekt 3: drømmehuset av læreren, så det første Jeg begynte med var og gå inn på Pintrest og begynte å se på inspirasjon til hvordan stil jeg ville ha på huset mitt.
Når inspirasjonen var funnet på Pintrest så var det og lagre bildene som skulle bli til en Moodboard som vi skulle bruke som inspirasjon til vårt drømmehus.
Når det var gjort så var det bare å finne fram den stor skisse blokken å begynne og tegne ned ideer til hvordan huset skulle se ut, man lagde forslag etter forslag til man fikk det huset man virkelig kunne se en fremtid i.
Når man har valgt det huset man ville ha så var det og tegne en forbedret tegning av huset man hadde valg og tegen inn forskjellige materialer man skulle bruke og hva som skulle være lyst og hva som skulle være mørkt.
Stilen huset mitt fikk til slutt var en blanding av gammelt og moderne så da ble det i tankene mine at jeg hadde kjøpt et gammelt norsk/amerikansk hus som jeg pusset opp til og se gammelt utvendig men moderne inni også bygde jeg på to funkisbygg som er identiske i farge bruken utvendig av huset men de har forskjellig innvendig og forskjellige vinduer på hvert bygg, men det som er litt spesielt med de to er at de har en over gang i andre etasjen i mellom dem som jeg syntes ser veldig stilig ut og det er noe jeg vil ha til mitt hus.
Nå er man kommet til den mest artige delen av oppgaven synes jeg da, det var at man skulle begynne og lage huset i Sketchup.
Når jeg startet på huset så lagde jeg to firkanter som var like store og et stort rektangel bak der igjen som var festet i de to firkanten, så fikk man heist opp husene til en høyde som var 20 m høy fra taket og ned til grunnflaten og 24 meter i bredde på det som skal bli det huset som skal se gammelt ut så det er et veldig høyt hus og de to andre funkishusene er 10 meter høye og de er også 20 meter i bredde så til sammen blir det et ganske stor hus.
Arealet på dette huset er til sammen 1856 med alle tre byggene som er satt sammen til et veldig stort hus.
Når jeg skulle lage vinduene så visste jeg at jeg skulle ha flere ut av samme type vindu andre plasser på huset så når jeg lagde vinduet så kopierte jeg det etter på og plasserte det flere plasser jeg visste jeg skulle bruke dem på huset. Så det var sånn jeg fortsatte og jobbe på vinduene og trappene på huset.
Når vinduene og trappene var ferdig på huset så begynte jeg på altanen og overgangen det tokk litt tid fordi jeg måtte lage en og en stolpe og det skulle være samme mønster på hver enkelt stolpe så det tokk sin tid men det var aldeles vært det.
Når alt det var ferdig så begynte jeg med dørene rundt om på huset og det måtte jeg lage en og en fordi det skulle være forskjellige dører på huset.

Når jeg var ferdig med dører, vinduer, trapper og gelender så var egentlig tiden inne til å begynne og gi huset litt liv med farger.
Det huset som er bakerst er lyst tre en slags nøttefarge og vindus karmene og dør karmene er svart beiset og pipen er laget av murstein og taket av stilige svarte takplater.
De to funkishusene er gråe med planker som står opp over og en god del vinduer og på vindus karmene så er det en mørk tre beis farge.
De to altanene jeg har er den ene elfenbenhvit farget med beiset tre gelender og den over gangen er med svarte stolper og med beiset tre farget og gelenderet til hovedinnganger er helt svart med svarte marmor søyler.
Alt i alt så ble jeg ganske fornøyd med huset mitt hvordan det ble til slutt fordi jeg synes at jeg har greid å blande det gamle og det moderne i lag på en fin og balansert måte.